[Przejdź do treści]
Jednostka Gospodarki Nieruchomościami  -  Przedmiot działalności
Przedmiot działalności
Jednostka Gospodarki Nieruchomościami została powołana na mocy uchwały nr XLIV/537/05 Rady Miejskiej w Zabrzu z dnia 12.09.2005 roku w sprawie: utworzenia jednostki budżetowej „JEDNOSTKA OBSŁUGI FINANSOWEJ GOSPODARKI NIERUCHOMOŚCIAMI” jako jednostka organizacyjna Gminy działająca w formie jednostki budżetowej.

W początkowym okresie funkcjonowania Jednostki na podstawie § 5 ust. 1 Statutu JOFGN, stanowiącego załącznik do uchwały nr XLV/561/05 Rady Miejskiej w Zabrzu
z dnia 17.10.2005 r. w sprawie: nadania Statutu jednostce budżetowej pod nazwą „Jednostka Obsługi Finansowej Gospodarki Nieruchomościami”, przedmiotem działania Jednostki była przede wszystkim obsługa finansowa gospodarki nieruchomościami stanowiącymi własność lub współwłasność:
1) Gminy Miejskiej Zabrze;
2) Skarbu Państwa dla których Prezydent Miasta wykonuje uprawnienia właścicielskie;
3) osób prawnych i fizycznych, których nieruchomości pozostają w samoistnym
posiadaniu Gminy Miejskiej Zabrze.
Zadania Jednostki zostały określone w § 5 ust. 2 Statutu i obejmowały głównie
czynności z zakresu obsługi rachunkowo-księgowej nieruchomości stanowiących własność bądź współwłasność Gminy Miejskiej Zabrze lub Skarbu Państwa, a w szczególności:
1) prowadzenie rachunkowości obejmującej dochody z tytułu najmu lokali oraz wydatki związane z eksploatacją obsługiwanych nieruchomości;
2) zawieranie, zmiana i rozwiązywanie porozumień dotyczących rozliczeń wspólnot mieszkaniowych z budżetem miasta po zatwierdzeniu rocznych sprawozdań z ich działalności za rok obrachunkowy;
3) przekazywanie na wyodrębnione rachunki wspólnot mieszkaniowych zaliczek na koszty zarządu, zaliczek na koszty związane z utrzymaniem lokali oraz wpłat na fundusz remontowy;
4) prowadzenie rejestru sprzedaży i rozliczanie podatku VAT;
5) kontrola windykacji zadłużeń prowadzonej przez zarządców nieruchomości;
6) wybór zarządcy nieruchomości.

Uchwałą nr IV/42/07 Rady Miejskiej w Zabrzu z dnia 15.01.2007 r. w sprawie: zmiany uchwały nr XLV/561/05 z dnia 17 października 2005 r. w sprawie nadania Statutu jednostce pod nazwą „Jednostka Obsługi Finansowej Gospodarki Nieruchomościami” katalog zadań Jednostki został poszerzony o czynności z zakresu zarządzania nieruchomościami, które obecnie stanowią podstawowy aspekt działalności.
Do głównych zadań realizowanych przez Jednostkę należy w szczególności:
1) zwykły zarząd nieruchomościami stanowiącymi własność lub współwłasność Gminy Zabrze;
2) zarządzanie nieruchomościami Skarbu Państwa;
3) prowadzenie windykacji należności Gminy Zabrze;
4) obsługa udziału Gminy we wspólnotach mieszkaniowych;
5) pełnienie funkcji inwestora, w tym przygotowywanie i realizowanie wskazanych zadań remontowych, finansowanych lub współfinansowanych ze środków gminnych.